15.3.09

Un gran carril bus connectarà cinc ciutats del Baix Llobregat el 2012.


El projecte reurbanitzarà els 13 quilòmetres de la C-245 de Cornellà a Castelldefels.


La infraestructura incorporarà el BusBaix, un vehicle articulat similar al tramvia.

Dir comarcal C-245 a Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà o Castelldefels és sinònim de cotxes, trànsit i embussos. Els 13 quilòmetres de via, que passa pel cor dels cinc municipis del Baix Llobregat, segueixen funcionant com a carretera en lloc de com la via urbana que li correspondria ser. Però l'aposta de les cinc ciutats i de la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques pel transport públic capgirarà la situació. Amb el pretext de la implantació de l'innovador carril bus de punta a punta, aquest vial farà un canvi radical, en el qual el vehicle privat passarà a un segon pla o fins i tot arribarà a desaparèixer. I el seu lloc serà ocupat per jardins, un passeig de vianants, un carril bici i un nou autobús articulat que tindrà aspecte de tramvia l'any 2012.


Els alcaldes dels cinc municipis i el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, van presentar ahir l'estudi informatiu de la futura plataforma segregada d'autobús, que ja va avançar EL PERIÓDICO l'11 d'octubre passat. La intenció és que les obres es puguin licitar el 2010 i que finalitzin dos anys després. La proposta, que és compatible amb el soterrament parcial de la C-245 que projecta Viladecans, requerirà una inversió estimada de 95 milions d'euros.


EMBLEMÀTIC


L'alcalde de Sant Boi, Jaume Bosch, va qualificar ahir el projecte d'"emblemàtic". I no li falta raó perquè --juntament amb la futura construcció de la línia C-3 de Rodalies-- l'actuació revolucionarà el transport públic. La idea és que gràcies a la intervenció es redueixi "fins a un 30% el trànsit rodat", va assegurar Manel Villalante, director general de Transport Terrestre, en una zona amb una intensitat de fins a 20.800 vehicles al dia per sentit en alguns trams.


L'abanderat de la revolució serà una nova línia d'autobús, que recorrerà el carril d'extrem a extrem, i que en realitat funcionarà com un tramvia amb rodes: el BusBaix. El nou transport, que comptarà amb una freqüència de pas de vuit minuts, serà un bus articulat però el seu aspecte exterior --envidriat i amb moltes portes d'accés-- recordarà més el Trambaix que qualsevol de les 11 línies d'autobús diürn i les tres nocturnes que actualment passen per la C-245 i que seguiran funcionant igual i també utilitzaran el carril. De fet, el sistema farà servir la plataforma del tramvia per accedir a l'intercanviador de Cornellà.


EXPERIÈNCIA PIONERA


El BusBaix--una experiència pionera a Catalunya-- és en realitat un autobús que circula guiat per un lector òptic que ressegueix un camí pintat a la calçada. Aquesta tecnologia "redueix les oscil.lacions del vehicle i facilita l'accés a les parades", va avançar Villalante. En realitat, és com si el bus anés seguint uns rails virtuals ja que, de fet, podria fins i tot "funcionar sense conductor", va assegurar Bosch.


La implantació del peculiar bus- tramvia suposarà la construcció de 23 noves parades, que també seran similars a les del Trambaix i el Trambesòs. A més, com que el carril segregat tindrà prioritat semafòrica a totes les cruïlles, es reduirà en un 38% un viatge d'un extrem a un altre, passant dels 65 minuts actuals a només 40, i això eleva els actuals 12 quilòmetres per hora de velocitat comercial dels busos fins als 20. "


Amb la plataforma, el transport públic farà un salt qualitatiu", va reconèixer Nadal.Villalante no va descartar que la plataforma del BusBaix pugui ser utilitzada en un futur per prolongar el Trambaix fins a Castelldefels, ja que fins al nou pont que es construirà per salvar el riu Llobregat serà apte per a tramvies. Tot i així, no sembla que aquesta opció tingui gaires números de progressar ja que el BusBaix "és més eficaç que el tramvia i té un cost menor", va recordar l'alcalde de Sant Boi.