16.11.08

Mobilitat

La situació actual al Baix Llobregat dista molt de la que ens trobàvem al 2004, quan ens vam plantejar els reptes de mobilitat als que calia fer front a la nostra comarca.
En només quatre anys, el Baix ha vist con la seva població creixia notablement.

D’una banda a causa de l’augment de la immigració i d’altra, la migració de ciutadans de la metròpoli o del seu radi cap a municipis del nord de la comarca.

Una migració que ha estat motivada per factors principalment econòmics i de dificultat a l’hora d’aconseguir una vivenda, que han motivat que un nombre important de ciutadans opti per viure a més distància dels seus llocs de treball, presentant per tant una nova realitat a l’hora de desplaçar-se per la comarca.

La nostra comarca es troba cohesionada gràcies a la unió que representa el recorregut del Riu Llobregat, ànima vertebradora i element d’identitat dels municipis que la conformen.

És a través de l’eix del riu que històricament la nostra comarca ha esdevingut l’accés natural a la metròpoli, Barcelona, pel sud i sud-oest. D’aquesta manera tenim, a la llera del Llobregat, una autopista, una autovia, vies de ferrocarril i conduccions de diversos serveis. Aquest fet ha marcat de forma definitiva el territori i, junt amb els beneficis innegables d’aquesta situació estratègica en el territori, la nostra comarca també ha suportat, i suporta, les servituds inherents a aquesta condició de corredor de pas.

L’ampliació del port i de l’aeroport suposaran per a la nostra comarca un important impuls, en llocs de treball i en dinamització del teixit empresarial i econòmic, però també comportaran un increment en el trànsit de mercaderies i un agreujament en les dificultats de mobilitat.

Un percentatge molt elevat de la ciutadania es veu obligada cada dia a desplaçar-se per acudir al seu lloc de treball, per seguir els seus estudis, per anar al metge, o per obtenir altres tipus de serveis.

Els embussos de trànsit comporten una gran pèrdua d’hores de temps per a les persones, amb el consegüent impacte en la seva qualitat de vida. Així mateix, les dificultats de mobilitat signifiquen per a les empreses hores de treball perdudes, amb el cost econòmic i la pèrdua de competitivitat que se’n deriva.

Per tant, Les empreses de la nostra comarca també hauran de comptar, en raó a la seva ubicació en el territori, amb el desplaçament dels seus treballadors i amb les condicions del transport de matèries primes i productes.

El futur de la nostra comarca, i el seu pes en el conjunt de Catalunya, dependrà de la nostra capacitat de revertir els inconvenients i dificultats i de posar en valor i rendibilitzar el potencial humà i territorial del Baix Llobregat. De la solució que sapiguem donar als problemes actuals i futurs de mobilitat en dependran en una gran mesura la qualitat de vida dels ciutadans i el desenvolupament del teixit econòmic i empresarial de la comarca.

Per abordar aquest important repte, els quatre grans eixos d’actuació al Baix en polítiques de mobilitat haurien de ser:

Ple desenvolupament del Pla Director d’Infraestructures (PDI) al Baix Llobregat.

És cabdal per a la nostra comarca la realització de les obres incloses en el Pla Director d’Infraestructures. La inversió prevista en infraestructures viàries i ferroviàries (inclòs el tramvia i el metro) és essencial que es mantingui i que tota l’obra pública es realitzi en el termini fixat. El PDI per al Baix s’haurà de veure completat també en la millora de les connexions transversals entre els municipis d’ambdues ribes del Llobregat i en la millora de la connectivitat dels polígons industrials.

Reducció de la mobilitat obligada

Caldrà, per criteris de mobilitat i de sostenibilitat econòmica i mediambiental, la
progressiva implantació de polítiques actives de reducció de la mobilitat
obligada,mitjançant:

-Promoció del teletreball i d’educació en línia, en els nivells d’ensenyament
superior, postgrau i formació professional, etc... (mixt entre presencial i en línia).

-Acostament dels serveis i equipaments als ciutadans, amb la construcció dels
equipaments educatius i de salut necessaris més a prop dels ciutadans, evitant així més desplaçaments.

-Racionalització i optimització dels recursos.

-Foment en l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació que
poden facilitar la realització de tràmits i gestions als ciutadans a través de la xarxa sense necessitat d’acudir presencialment a l’organisme o entitat.

Rendibilització de les infraestructures viàries existents.

En infrastructures viàries, la nostra comarca ja no pot contenir gaires més quilòmetres de carretera. Més enllà de les actuacions previstes al PDI i la necessària millora de la interconnexió intermunicipal, les actuacions s’han de centrar en la rendibilització de les infraestructures vigents, amb l’aplicació de tecnologia que permeti una gestió intel·ligent de les vies (obertura de carrils segons la intensitat de trànsit) i amb l’optimització horària del trànsit de mercaderies (horaris nocturns i en franges de més baixa intensitat de
trànsit).

Millora del transport públic.

Per fer més àgil i fluïda la circulació de vehicles però, sobretot, per criteris de sostenibilitat mediambiental, la nostra comarca ha de fer una aposta inequívoca pel transport públic.

-Cal implantar les millores en infrastructures ferroviàries per millorar la connectivitat interna del territori, la connexió amb Barcelona i també les connexions i serveis amb les comarques veïnes.

-S’han de desenvolupar els serveis de transport públic amb criteris d’intermodalitat i d’increment de freqüències per tal que constitueixin un sistema realment dissuasori de la utilització del vehicle privat i que cobreixi les necessitats de desplaçament de tots els col·lectius de joves, persones grans, discapacitats, entre d’altres.

-Millora de rodalies RENFE, prolongació del Trambaix, carril bus-vao des de Molins fins a l’avinguda Diagonal de Barcelona, prolongació línies de metro, expansió a la comarca del bícing, aparcaments a les estacions i parades, entre d’altres.

Des del PSC del Baix Llobregat hem de defensar un model que fugi de la radialitat. Un model en xarxa que aposti per totes les possibles formes de comunicació, potenciant les existents i buscant noves fórmules per resoldre els nous reptes que ens plantegen les noves realitats socials, i les noves necessitats que ens presenta el present i el futur de la nostra comarca.