El Govern de la Generalitat va aprovar ahir bonificacions per convertir en gratuïts tres peatges per als veïns i usuaris habituals (Mollet, Alella i les Fonts) així com el del túnel del Cadí per als residents de les comarques adjacents. El mateix dia, la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques va aprovar també la resolució amb l'actualització de les tarifes de tots els peatges que depenen de la Generalitat i que tindran un augment mitjà del 3,28%, gairebé mig punt per sota de l'increment mitjà dels peatges que depenen de l'Administració central. Les pujades s'aplicaran a partir de l'1 de gener vinent i les noves bonificacions, l'1 de febrer.
Les rebaixes beneficiaran un col.lectiu total de 66.500 usuaris, segons les previsions del Govern: 16.000, a Alella; 14.500, al túnel del Cadí; 16.000, a Mollet, i 20.000, a les Fonts (Terrassa).
La gratuïtat més clara es donarà al Túnel del Cadí. Per a totes les persones físiques (no inclou empreses) "amb residència habitual i permanent" en qualsevol municipi del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell s'amplia al 100% el descompte actual del 50%.
MILLORES AL VALLÈS
Al'accés de les Fonts (Vallès Occidental) el peatge serà gratuït durant tota la setmana, des del primer viatge (i no si se'n fan un mínim de vuit, com ara) i s'amplien els trams actualment bonificats (Sant Cugat i Rubí) a tots aquells amb origen i destí a Barcelona "per afavorir els usuaris habituals per raons de mobilitat local obligada". Per beneficiar-se del descompte es necessita equipar al vehicle un dispositiu electrònic (teletac) autoritzat per l'empresa concessionària "independentment del tipus de vehicle i de la residència habitual dels beneficiaris". Un mateix teletac es pot destinar en aquest cas per a dues matrícules diferents.
Per als usuaris habituals del peatge de Mollet, que ja tenien un descompte del 100% en el percentatge de la tarifa que correspon al Govern central, després de l'acord d'ahir disposaran també d'una rebaixa del 100% en el tram de la Generalitat, però amb limitacions: només valdrà per a viatges realitzats de dilluns a dissabtes no festius. Els festius, la rebaixa serà del 48,5% i en els dos casos, mitjançant teletac.
La rebaixa d'Alella té un caràcter més reduït, ja que només s'aplica als usuaris habituals amb vehicles lleugers que facin vuit o més viatges mensuals. I també és una bonificació temporal, que durarà "mentre no es construeixin i es posin en servei les futures calçades laterals de l'autopista C-32".
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va xifrar el cost anual d'aquestes bonificacions en uns 12 milions d'euros. En principi, aquest cost anirà a càrrec de l'Estat i forma part de l'augment de dotacions pressupostàries per a infraestructures per als pròxims set anys previst en el nou Estatut. El fet que no s'apliqui fins a l'1 de febrer s'explica perquè durant el gener s'haurà de firmar el conveni entre la Generalitat i els ministeris de Foment i Economia per sufragar aquests costos, i que no es pot elaborar fins que no estiguin aprovats els Pressupostos Generals de l'Estat per al 2007.
Joaquim Nadal va explicar que el rescat total d'aquests peatges, en lloc de les rebaixes selectives per als usuaris més habituals, pujaria a 1.200 milions d'euros i, davant la magnitud d'aquesta xifra, va defensar la fórmula de les bonificacions parcials.
REPERCUSSIÓ DE L'IPC
Respecte a l'augment de les tarifes dels peatges (una actualització obligatòria per llei), Política Territorial va autoritzar ahir un augment mitjà del 3,28%, segons els càlculs del Govern. La pujada inclou la repercussió del 95% de l'IPC del 2006 i una part d'increments que es van ajornar el 2003, i de l'augment de l'IVA del 7% al 16%, mesures adoptades pels Governs de CiU que van revocar els tribunals. La pujada més gran per aquests motius es registra als peatges de la C-32, i els Túnels del Garraf, que s'encariran un 5,8%, mentre que l'augment més baix es registra a l'autopista C-33, Barcelona-Montmeló, a Mollet, que puja el 2,4%.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada