28.11.11

Al•legacions presentades per el Grup Municipal Socialista a la taxa Fiscal número 36 per la Prestació del servei de gestió de residus municipals per l’exercici 2012.


FRANCESC GARCIA GUINART, en qualitat de Portaveu del GRUP MUNICIPAL SOCIALISTA a l’ Ajuntament de Pallejà, amb domicili als efectes de notificació al carrer Sant Isidre, nº 104, 08780 Pallejà


EXPOSA


Que l’Ajuntament Ple en sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011 va aprovar, entre d’altres, la proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012.

Que dins la proposta d’imposició apareix la l’Ordenança Fiscal número 36: Taxa per la prestació dels serveis de gestió de residus municipals.

Que s’ha publicat al diari “El Periódico” del dissabte 29 d’octubre de 2011, l’Edicte del Sr. Alcalde de data 21/10/2011 referent a l’anunci de l’acord de l’Ajuntament Ple en sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011 en relació a la proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012.

Que s’ha publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 28/10/2011, Anunci de l’Excma. Diputació de Barcelona – Organisme de Gestió Tributaria  d’exposició pública de l’acord de l’Ajuntament Ple de la sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011, en relació a la proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012 amb la finalitat que els interessats presentin les al·legacions que considerin adients, atesos els articles 17 i 18 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Que l’article 17.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març pel que s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, estableix: 2. “Les entitats locals han de publicar, en tot cas, els anuncis d’exposició en el butlletí oficial de la província, o, si s’escau, en el de la comunitat autònoma uniprovincial. Les diputacions provincials, els òrgans de govern de les entitats supramunicipals i els ajuntaments de població de més de 10.000 habitants a més els han de publicar en un diari dels de més difusió de la província, o de la comunitat autònoma uniprovincial”.

Que l’Ajuntament Ple en sessió extraordinària i urgent de data 01/12/2010 va aprovar, entre d’altres, el Pla de Sanejament Econòmic Financer per als exercicis 2010 a 2013.

Que el Pla de Sanejament Econòmic Financer es defineix com un instrument de treball a llarg termini a través del qual es busquen les mesures per aconseguir els objectius de reequilibri, mitjançant l’establiment dels compromisos anuals d’ingressos i despeses i eliminar el resultat negatiu del Romanent de tresoreria per despeses generals.

Que la proposta de Pla de Viabilitat Econòmica Local redactada pels serveis de la Excma. Diputació de Barcelona buscava l’assoliment de l’objectiu d’assegurar la capacitat de l’entitat (en aquest cas l’Ajuntament de Pallejà) de fer front a les obligacions derivades de l’endeutament, així com assegurar, especialment al final del període previst (2010-2013), la capacitat/necessitat de finançament com a mesura de l’esforç inversor respecte l’equilibri ordinari. I pel que fa al càlcul d’aquesta magnitud s’incorporaven una sèrie d’ajustaments en base al SEC95 i entre ells l’ajust per no recaptació. Finalment tanmateix es perseguia assegurar la solvència intentant assolir un valor suficient del Romanent de tresoreria per despeses generals.

Que la liquidació del Pressupost de l’exercici 2010 dona un Romanent de tresoreria per despeses generals de 304.508,03 euros, mentre que l’escenari previst en la redacció del Pla de Sanejament preveia un romanent de 91.892,82 euros, és a dir un 231 % superior a la previsió més prudent.

Que durant l’exercici 2011, i més concretament durant el període gener/setembre, s’han generat uns majors ingressos no previstos per un import superior als 700.000 euros, xifra que supera amb escreixos les previsions més favorables dels escenaris del Pla de Sanejament, fet que serviria per la no aplicació de determinades mesures o l’aplicació de les mateixes dilatades en el temps.

Que l’article 25 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, estableix que els acords d’establiment de taxes per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic, o per finançar totalment o parcialment els serveis nous, s’han d’adoptar a la vista d’ informes tècnic econòmics en què es posi de manifest el valor de mercat o la previsible cobertura del seu cost respectivament.

Que dins l’expedient que es va sotmetre a l’aprovació del Ple consta un informe tècnic sobre l’elaboració de la taxa de residus a Pallejà on es fa constar que el cost del servei és de 541.398,83 euros. Formant part d’aquest cost s’inclou un aparat de Despeses comuns, taxada en 12.720,11 euros que corresponen, segons l’informe al 53% del cost per aquest concepte, sense que quedi justificat l’esmenta’t percentatge. Tanmateix, s’inclou un apartat d’Altres despeses per 9.385,02 euros que tanmateix correspon al 53% dels costos de comunicació i conscienciació, sense que li consti a aquest Grup Municipal la despesa en aquest apartat i sense justificar, en cap cas, el perquè del 53%.

Que dins l’expedient que es va sotmetre a l’aprovació del Ple consta un informe tècnic econòmic per posar de manifest el cost per la prestació del servei de gestió de residus municipals, on es fa constar que a banda del cost que apareix a l’Informe tècnic del paràgraf anterior cal afegir els costos de gestió i recaptació, del personal tècnic de Medi Ambient i del personal dels serveis tributaris i tresoreria.

Que l’article 24, lletra b) del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, relatiu a la quota tributaria de les taxes, estableix que quan es facin servir procediments de licitació pública, l’import de la taxa l’ha de determinar el valor econòmic de la proposició sobre la qual recaigui la concessió, autorització o adjudicació.

Que dins l’expedient que es va sotmetre a l’aprovació del Ple consta un informe tècnic complementari sobre l’elaboració de la taxa de residus a Pallejà, on es posa de manifest l’existència d’ingressos directes en relació a la prestació del servei de residus en relació als conceptes de recollida i transport de vidre, paper i cartró i envasos, per un valor, a l’exercici 2010 de 88.362,75 euros.

Que a banda dels recursos que rep l’Ajuntament de Pallejà en relació a la recollida i transport de vidre, paper i cartró i envasos i que consten a l’informe tècnic complementari esmentat, a aquest Grup Municipal li consta que anualment, l’Entitat de Medi Ambient, a hores d’ara incorporada a la nova Àrea Metropolitana de Barcelona, transfereix a l’Ajuntament de Pallejà diversos imports pel concepte “Retorn del cànon”  i que l’import que va correspondre a l’exercici 2010 és de 13.027,32 euros, que caldria sumar als 88.362,75 euros. Cal tenir en compte que l’import de la taxa no pot superar el cost total del servei (principi d’equivalència).

Que el criteri per a la determinació de la tarifa dels habitatges és el valor cadastral, fet que implica que més que d’una taxa estiguem parlant d’un impost. Les taxes s’imposen perquè, en base a la prèvia existència d’una activitat administrativa de servei públic, el subjecte passiu l’utilitza o és beneficiari i en canvi l’impost es paga únicament per una concreta i determinada capacitat econòmica, sense que existeixi cap mena de relació directa entre l’impost pagat i l’activitat de l’ens públic que l’imposa. Així la Sentencia del Tribunal Suprem de 30 de novembre de 2002 estableix que “en las tasas se coloca en una posición claramente secundaria el principio de capacidad económica, habida cuenta de que, también a diferencia del impuesto, la prestación tributaria no se satisface porque se realice un hecho que manifieste mayor o menor capacidad económica, sino porque se recibe un servicio de la Administración, de manera que el principio informador prevalerte es el de equivalencia de costes, pero no en relación con el coste del servicio concreto que se preste por la Administración, sino, en su conjunto, respecto del coste real o previsible del servicio o actividad de que se trate.

Que la utilització del valor cadastral com criteri bàsic de quantificació de la quota a pagar per una taxa ha estat rebutjada expressament per la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Madrid en sentències de 18/09/1997, 30/01/1998 i 21/10/1998.

Per tot els raonaments anteriors, i atenent als articles 17 i 18 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, el Grup Municipal Socialista presenta, contra l’acord de l’Ajuntament Ple adoptat en sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011, en relació a la proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012, les següents


AL.LEGACIONS


PRIMERA.- L’Anunci d’exposició pública de l’acord de l’Ajuntament Ple de la sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011, en relació a la proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012, segons el contingut de l’article 17.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març pel que s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, correspon a l’Ajuntament de Pallejà i no a la Excma. Diputació de Barcelona, fet que podria considerar-se com a no publicat als efectes dels terminis establerts al propi Reial Decret Legislatiu.

SEGONA.- La imposició de la taxa Fiscal número 36 per la Prestació del servei de gestió de residus municipals per l’exercici 2012 no es pot justificar amb el que preveu el Pla de Sanejament Econòmic Financer, donat que els escenaris sobre els que es va aprovar l’esmenta’t Pla han estat superats amb escreixos per la realitat de la gestió del Pressupost d’ingressos del 2011 i el Romanent de tresoreria obtingut a la liquidació del Pressupost de 2010. Hi ha un diferencial en positiu que supera el milió d’euros i per tant, ja es considera assolit l’ajust per no recaptació (els ingressos recaptats durant l’exercici 2011 superen en més de 700.000 euros les previsions dels conceptes pressupostaris d’Impost sobre construccions i obres i la Taxa de llicències urbanístiques). Tanmateix s’ assegura la solvència, a curt termini, al assolir un valor del Romanent de tresoreria per despeses generals un 231 % superior a l’escenari, prudent, del Pla Financer (304.500 euros davant els 92.000 euros previstos).

TERCERA.- L’Informe tècnic sobre l’elaboració de la taxa de residus a Pallejà, utilitza per l’establiment del seu cost imports i magnituds sense cap justificació i per tant és del tot impossible establir el cost real. La utilització del percentatge del 53% de les Despeses comuns i d’Altres despeses no te cap consistència al no estar avalat per cap raonament tècnic que el suporti. D’altra banda, s’utilitza el concepte “Altres despeses” per incloure els apartats de comunicació i conscienciació, sense que existeixi cap mena de campanya que justifiqui els esmentats imports i per tant el seu cost. A l’apartat “Cost anual” apareix el concepte “Amortització d’inversions” quan de l’ Informe de Control de la Implantació del nou sistema de recollida de residus encara hi ha elements que no han estat implementats en el servei.

QUARTA.-  L’Informe Tècnic econòmic elaborat per posar de manifest el cost de la prestació del servei de gestió de residus municipals inclou unes magnituds que no haurien de formar part del càlcul del cost, atenent el contingut de l’article 24, lletra b) del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, relatiu a la quota tributaria, que estableix que quan es facin servir procediments de licitació pública, l’import de la taxa l’ha de determinar el valor econòmic de la proposició sobre la qual recaigui la concessió, autorització o adjudicació, com és el cas que ens ocupa. En cap cas, formen part de la proposició o l’adjudicació els costos de gestió del cobrament per part de l’Organisme Autònom de Gestió Tributaria de la Diputació de Barcelona ni el personal tècnic de Medi Ambient ni el dels Serveis Tributaris i de tresoreria.

CINQUENA.- L’Informe Tècnic complementari sobre l’elaboració de la taxa de residus de Pallejà no te en compte tots i cadascun dels ingressos que ja percep l’Ajuntament en relació al contracte i que haurien de reduir l’import a repercutir als ciutadans. Concretament no apareix a l’informe esmentat l’import que rep l’Ajuntament en concepte de “Retorn del cànon” i que per l’exercici 2010 ha representat la xifra de 13.027,32 euros. Si la previsió segons els informes tècnics és d’un 99,57% de cobertura i un diferencial de 2.037,21 euros resulta que si es tinguessin en compte tots els ingressos, la Taxa de residus reportaria beneficis a l’Ajuntament.

SISENA.-. La taxa que pretenen imposar és discriminatòria ja que grava als ciutadans de forma diferent. Consideren el valor cadastral com a mitjà del potencial de consum i per tant de generador de deixalles, utilitzant com a criteri de justificació “les instruccions de la regidoria d’Hisenda”. La utilització del valor cadastral com criteri bàsic de quantificació de la quota a pagar per una taxa ha estat rebutjada expressament per la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Madrid en sentències de 18/09/1997, 30/01/1998 i 21/10/1998.

Tanmateix, cal tenir en compte que en la configuració d’aquesta taxa s’han introduït criteris més propis d’un impost que no pas d’una taxa, com son els de progressivitat i capacitat econòmica del contribuent i, per tant, la finalitat de la mateixa ha quedat desvirtuada. Si s’hagués d’introduir diferents quotes s’hauria de fer a través de bonificacions a reduccions de la quota en base a criteris perfectament establerts.

La taxa objecte d’al·legació vulnera el dret fonamental d’igualtat que recull l’article 14 de la Constitució Espanyola donat que tracta de forma diferent als contribuents que, en relació a la prestació del servei de recepció obligatòria de gestió de residus, son iguals.

SETENA.- La taxa que pretenen imposar preveu a l’article 5è. “Beneficis Fiscals” punt 1, l’exempció per raó de capacitat econòmica i únicament preveu als contribuents jubilats i pensionistes. Si son beneficis fiscals en raó a la capacitat econòmica cal tenir en compte a tots els estaments de la població en igualtat d’ingressos i per tant, si la condició l’estableix els ingressos inferiors a l’IRSC per 1,25 o per 1,45, segons es tracti d’un resident o de dos. ¿Perquè no s’inclouen els aturats? ¿I els perceptors de renda mínima d’inserció? ¿I els perceptors de qualsevol altre ajut social? si compleixen les mateixes condicions. ¿I el cas dels aturats amb fills al seu càrrec que reuneixen els requisits de l’exempció?.

VUITENA.- La taxa que pretenen imposar preveu a l’article 5è. “Beneficis Fiscals” punt 2, la bonificació per aportacions a la Deixalleria municipal sense que consti enlloc el sistema que faran servir per controlar i supervisar les aportacions a la mateixa per part dels usuaris als efectes d’accedir a l’esmentada bonificació.

¿I el tema de la Deixalleria mòbil? No deixa de ser un apèndix de la Deixalleria municipal i per tant està inclòs dins l’apartat de les bonificacions. Però, ¿com ho pensen fer si no disposa dels mitjans necessaris per controlar les aportacions que fan els ciutadans?. Tot plegat fa pensar que son bonificacions de cara a la imatge del govern municipal però sense cap mena d’interès en la seva aplicació.

Per tot l’anterior,

SOL·LICITEM

És tinguin per presentades les esmentades al·legacions contra l’ acord de l’Ajuntament Ple, en sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011, pel qual es va aprovar, entre d’altres, la proposta de l’Alcaldia d’Aprovació provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012.

Pallejà, a 22 de novembre de 2011