FRANCESC
GARCIA GUINART, en qualitat de Portaveu del GRUP MUNICIPAL SOCIALISTA a l’
Ajuntament de Pallejà , amb domicili
als efectes de notificació al carrer Sant Isidre, nº 104, 08780 Pallejà
EXPOSA
Que l’Ajuntament Ple en sessió
extraordinària de data 20 d’octubre de 2011 va aprovar, entre d’altres, la
proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de
les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici
2012.
Que dins la proposta d’imposició apareix la
l’Ordenança Fiscal número 36: Taxa per la prestació dels serveis de gestió de
residus municipals.
Que s’ha publicat al diari “El Periódico”
del dissabte 29 d’octubre de 2011, l’Edicte del Sr. Alcalde de data 21/10/2011
referent a l’anunci de l’acord de l’Ajuntament Ple en sessió extraordinària de
data 20 d’octubre de 2011 en relació a la proposta de l’Alcaldia d’aprovació
provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores
dels tributs municipals per a l’exercici 2012.
Que s’ha publicat al Butlletí Oficial de la
Província de Barcelona de 28/10/2011, Anunci de l’Excma. Diputació de Barcelona
– Organisme de Gestió Tributaria
d’exposició pública de l’acord de l’Ajuntament Ple de la sessió
extraordinària de data 20 d’octubre de 2011, en relació a la proposta de
l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació de les
Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012 amb
la finalitat que els interessats presentin les al·legacions que considerin
adients, atesos els articles 17 i 18 del Text Refós de la Llei Reguladora de
les Hisendes Locals.
Que l’article 17.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març pel
que s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, estableix:
2. “Les entitats locals han de publicar,
en tot cas, els anuncis d’exposició en el butlletí oficial de la província, o,
si s’escau, en el de la comunitat autònoma uniprovincial. Les diputacions
provincials, els òrgans de govern de les entitats supramunicipals i els
ajuntaments de població de més de 10.000 habitants a més els han de publicar en
un diari dels de més difusió de la província, o de la comunitat autònoma
uniprovincial”.
Que l’Ajuntament Ple en sessió
extraordinària i urgent de data 01/12/2010 va aprovar, entre d’altres, el Pla
de Sanejament Econòmic Financer per als exercicis 2010 a 2013.
Que el Pla de Sanejament Econòmic Financer
es defineix com un instrument de treball a llarg termini a través del qual es
busquen les mesures per aconseguir els objectius de reequilibri, mitjançant
l’establiment dels compromisos anuals d’ingressos i despeses i eliminar el
resultat negatiu del Romanent de tresoreria per despeses generals.
Que la proposta de Pla de Viabilitat
Econòmica Local redactada pels serveis de la Excma. Diputació de Barcelona
buscava l’assoliment de l’objectiu d’assegurar la capacitat de l’entitat (en
aquest cas l’Ajuntament de Pallejà) de fer front a les obligacions derivades de
l’endeutament, així com assegurar, especialment al final del període previst
(2010-2013), la capacitat/necessitat de finançament com a mesura de l’esforç
inversor respecte l’equilibri ordinari. I pel que fa al càlcul d’aquesta
magnitud s’incorporaven una sèrie d’ajustaments en base al SEC95 i entre ells
l’ajust per no recaptació. Finalment tanmateix es perseguia assegurar la
solvència intentant assolir un valor suficient del Romanent de tresoreria per
despeses generals.
Que la liquidació del Pressupost de
l’exercici 2010 dona un Romanent de tresoreria per despeses generals de 304.508,03
euros, mentre que l’escenari previst en la redacció del Pla de Sanejament
preveia un romanent de 91.892,82 euros, és a dir un 231 % superior a la
previsió més prudent.
Que durant l’exercici 2011, i més
concretament durant el període gener/setembre, s’han generat uns majors
ingressos no previstos per un import superior als 700.000 euros, xifra que
supera amb escreixos les previsions més favorables dels escenaris del Pla de
Sanejament, fet que serviria per la no aplicació de determinades mesures o
l’aplicació de les mateixes dilatades en el temps.
Que l’article 25 del Text Refós de la Llei
Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004,
de 5 de març, estableix que els acords d’establiment de taxes per la
utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic, o per
finançar totalment o parcialment els serveis nous, s’han d’adoptar a la vista
d’ informes tècnic econòmics en què es posi de manifest el valor de mercat o la
previsible cobertura del seu cost respectivament.
Que dins l’expedient que es va sotmetre a
l’aprovació del Ple consta un informe tècnic sobre l’elaboració de la taxa de
residus a Pallejà on es fa constar que el cost del servei és de 541.398,83
euros. Formant part d’aquest cost s’inclou un aparat de Despeses comuns, taxada
en 12.720,11 euros que corresponen, segons l’informe al 53% del cost per aquest
concepte, sense que quedi justificat l’esmenta’t percentatge. Tanmateix,
s’inclou un apartat d’Altres despeses per 9.385,02 euros que tanmateix
correspon al 53% dels costos de comunicació i conscienciació, sense que li
consti a aquest Grup Municipal la despesa en aquest apartat i sense justificar,
en cap cas, el perquè del 53%.
Que dins l’expedient que es va sotmetre a
l’aprovació del Ple consta un informe tècnic econòmic per posar de manifest el
cost per la prestació del servei de gestió de residus municipals, on es fa
constar que a banda del cost que apareix a l’Informe tècnic del paràgraf
anterior cal afegir els costos de gestió i recaptació, del personal tècnic de
Medi Ambient i del personal dels serveis tributaris i tresoreria.
Que l’article 24, lletra b) del Text Refós
de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret
Legislatiu 2/2004, de 5 de març, relatiu a la quota tributaria de les taxes,
estableix que quan es facin servir procediments de licitació pública, l’import
de la taxa l’ha de determinar el valor econòmic de la proposició sobre la qual
recaigui la concessió, autorització o adjudicació.
Que dins l’expedient que es va sotmetre a
l’aprovació del Ple consta un informe tècnic complementari sobre l’elaboració
de la taxa de residus a Pallejà, on es posa de manifest l’existència
d’ingressos directes en relació a la prestació del servei de residus en relació
als conceptes de recollida i transport de vidre, paper i cartró i envasos, per
un valor, a l’exercici 2010 de 88.362,75 euros.
Que a banda dels recursos que rep l’Ajuntament
de Pallejà en relació a la recollida i transport de vidre, paper i cartró i
envasos i que consten a l’informe tècnic complementari esmentat, a aquest Grup
Municipal li consta que anualment, l’Entitat de Medi Ambient, a hores d’ara
incorporada a la nova Àrea Metropolitana de Barcelona, transfereix a
l’Ajuntament de Pallejà diversos imports pel concepte “Retorn del cànon” i que l’import que va correspondre a
l’exercici 2010 és de 13.027,32 euros, que caldria sumar als 88.362,75 euros.
Cal tenir en compte que l’import de la taxa no pot superar el cost total del
servei (principi d’equivalència).
Que el criteri per a la determinació de la
tarifa dels habitatges és el valor cadastral, fet que implica que més que d’una
taxa estiguem parlant d’un impost. Les taxes s’imposen perquè, en base a la
prèvia existència d’una activitat administrativa de servei públic, el subjecte
passiu l’utilitza o és beneficiari i en canvi l’impost es paga únicament per
una concreta i determinada capacitat econòmica, sense que existeixi cap mena de
relació directa entre l’impost pagat i l’activitat de l’ens públic que
l’imposa. Així la Sentencia del Tribunal Suprem de 30 de novembre de 2002
estableix que “en las tasas se coloca en
una posición claramente secundaria el principio de capacidad económica, habida
cuenta de que, también a diferencia del impuesto, la prestación tributaria no
se satisface porque se realice un hecho que manifieste mayor o menor capacidad
económica, sino porque se recibe un servicio de la Administración, de manera
que el principio informador prevalerte es el de equivalencia de costes, pero no
en relación con el coste del servicio concreto que se preste por la
Administración, sino, en su conjunto, respecto del coste real o previsible del
servicio o actividad de que se trate”.
Que la utilització del valor
cadastral com criteri bàsic de quantificació de la quota a pagar per una taxa
ha estat rebutjada expressament per la Sala del Contenciós Administratiu del
Tribunal Superior de Justícia de Madrid en sentències de 18/09/1997, 30/01/1998
i 21/10/1998.
Per tot els raonaments anteriors, i atenent
als articles 17 i 18 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes
Locals, el Grup Municipal Socialista presenta, contra l’acord de l’Ajuntament
Ple adoptat en sessió extraordinària de data 20 d’octubre de 2011, en relació a
la proposta de l’Alcaldia d’aprovació provisional de la imposició i modificació
de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici
2012, les següents
AL.LEGACIONS
PRIMERA.-
L’Anunci
d’exposició pública de l’acord de l’Ajuntament Ple de la sessió extraordinària
de data 20 d’octubre de 2011, en relació a la proposta de l’Alcaldia d’aprovació
provisional de la imposició i modificació de les Ordenances Fiscals reguladores
dels tributs municipals per a l’exercici 2012, segons el contingut de l’article
17.2 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març pel que s’aprova el Text
Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, correspon a l’Ajuntament de
Pallejà i no a la Excma. Diputació de Barcelona, fet que podria considerar-se
com a no publicat als efectes dels terminis establerts al propi Reial Decret
Legislatiu.
SEGONA.- La imposició de la
taxa Fiscal número 36 per la Prestació del servei de gestió de residus
municipals per l’exercici 2012 no es pot justificar amb el que preveu el Pla de
Sanejament Econòmic Financer, donat que els escenaris sobre els que es va
aprovar l’esmenta’t Pla han estat superats amb escreixos per la realitat de la
gestió del Pressupost d’ingressos del 2011 i el Romanent de tresoreria obtingut
a la liquidació del Pressupost de 2010. Hi ha un diferencial en positiu que
supera el milió d’euros i per tant, ja es considera assolit l’ajust per no
recaptació (els ingressos recaptats durant l’exercici 2011 superen en més de
700.000 euros les previsions dels conceptes pressupostaris d’Impost sobre
construccions i obres i la Taxa de llicències urbanístiques). Tanmateix s’
assegura la solvència, a curt termini, al assolir un valor del Romanent de
tresoreria per despeses generals un 231 % superior a l’escenari, prudent, del
Pla Financer (304.500 euros davant els 92.000 euros previstos).
TERCERA.-
L’Informe
tècnic sobre l’elaboració de la taxa de residus a Pallejà, utilitza per
l’establiment del seu cost imports i magnituds sense cap justificació i per
tant és del tot impossible establir el cost real. La utilització del
percentatge del 53% de les Despeses comuns i d’Altres despeses no te cap consistència
al no estar avalat per cap raonament tècnic que el suporti. D’altra banda,
s’utilitza el concepte “Altres despeses” per incloure els apartats de
comunicació i conscienciació, sense que existeixi cap mena de campanya que
justifiqui els esmentats imports i per tant el seu cost. A l’apartat “Cost
anual” apareix el concepte “Amortització d’inversions” quan de l’ Informe de
Control de la Implantació del nou sistema de recollida de residus encara hi ha
elements que no han estat implementats en el servei.
QUARTA.- L’Informe Tècnic econòmic elaborat per posar
de manifest el cost de la prestació del servei de gestió de residus municipals
inclou unes magnituds que no haurien de formar part del càlcul del cost,
atenent el contingut de l’article 24, lletra b) del Text Refós de la Llei
Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004,
de 5 de març, relatiu a la quota tributaria, que estableix que quan es facin
servir procediments de licitació pública, l’import de la taxa l’ha de determinar
el valor econòmic de la proposició sobre la qual recaigui la concessió,
autorització o adjudicació, com és el cas que ens ocupa. En cap cas, formen
part de la proposició o l’adjudicació els costos de gestió del cobrament per
part de l’Organisme Autònom de Gestió Tributaria de la Diputació de Barcelona
ni el personal tècnic de Medi Ambient ni el dels Serveis Tributaris i de
tresoreria.
CINQUENA.- L’Informe Tècnic
complementari sobre l’elaboració de la taxa de residus de Pallejà no te en
compte tots i cadascun dels ingressos que ja percep l’Ajuntament en relació al
contracte i que haurien de reduir l’import a repercutir als ciutadans.
Concretament no apareix a l’informe esmentat l’import que rep l’Ajuntament en
concepte de “Retorn del cànon” i que per l’exercici 2010 ha representat la
xifra de 13.027,32 euros. Si la previsió segons els informes tècnics és d’un
99,57% de cobertura i un diferencial de 2.037,21 euros resulta que si es
tinguessin en compte tots els ingressos, la Taxa de residus reportaria beneficis
a l’Ajuntament.
SISENA.-. La taxa que
pretenen imposar és discriminatòria ja que grava als ciutadans de forma
diferent. Consideren el valor cadastral com a mitjà del potencial de consum i
per tant de generador de deixalles, utilitzant com a criteri de justificació “les instruccions de la regidoria d’Hisenda”.
La utilització
del valor cadastral com criteri bàsic de quantificació de la quota a pagar per
una taxa ha estat rebutjada expressament per la Sala del Contenciós
Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Madrid en sentències de
18/09/1997, 30/01/1998 i 21/10/1998.
Tanmateix, cal tenir en compte
que en la configuració d’aquesta taxa s’han introduït criteris més propis d’un
impost que no pas d’una taxa, com son els de progressivitat i capacitat
econòmica del contribuent i, per tant, la finalitat de la mateixa ha quedat
desvirtuada. Si s’hagués d’introduir diferents quotes s’hauria de fer a través
de bonificacions a reduccions de la quota en base a criteris perfectament
establerts.
La taxa objecte d’al·legació vulnera el dret
fonamental d’igualtat que recull l’article 14 de la Constitució Espanyola donat
que tracta de forma diferent als contribuents que, en relació a la prestació
del servei de recepció obligatòria de gestió de residus, son iguals.
SETENA.-
La
taxa que pretenen imposar preveu a l’article 5è. “Beneficis Fiscals” punt 1,
l’exempció per raó de capacitat econòmica i únicament preveu als contribuents
jubilats i pensionistes. Si son beneficis fiscals en raó a la capacitat econòmica
cal tenir en compte a tots els estaments de la població en igualtat d’ingressos
i per tant, si la condició l’estableix els ingressos inferiors a l’IRSC per
1,25 o per 1,45, segons es tracti d’un resident o de dos. ¿Perquè no s’inclouen
els aturats? ¿I els perceptors de renda mínima d’inserció? ¿I els perceptors de
qualsevol altre ajut social? si compleixen les mateixes condicions. ¿I el cas
dels aturats amb fills al seu càrrec que reuneixen els requisits de
l’exempció?.
VUITENA.- La taxa que pretenen
imposar preveu a l’article 5è. “Beneficis Fiscals” punt 2, la bonificació per
aportacions a la Deixalleria municipal sense que consti enlloc el sistema que
faran servir per controlar i supervisar les aportacions a la mateixa per part
dels usuaris als efectes d’accedir a l’esmentada bonificació.
¿I el tema de la Deixalleria mòbil? No deixa
de ser un apèndix de la Deixalleria municipal i per tant està inclòs dins
l’apartat de les bonificacions. Però, ¿com ho pensen fer si no disposa dels
mitjans necessaris per controlar les aportacions que fan els ciutadans?. Tot
plegat fa pensar que son bonificacions de cara a la imatge del govern municipal
però sense cap mena d’interès en la seva aplicació.
Per tot
l’anterior,
SOL·LICITEM
És tinguin per presentades les esmentades
al·legacions contra l’ acord de l’Ajuntament Ple, en sessió extraordinària de
data 20 d’octubre de 2011, pel qual es va aprovar, entre d’altres, la proposta
de l’Alcaldia d’Aprovació provisional de la imposició i modificació de les
Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2012.
Pallejà, a 22 de novembre
de 2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada