27.12.10
Carta oberta al President Montilla. 27 de desembre de 2010.
26.12.10
19.12.10
Nada volverá a ser como antes en el sector inmobiliario
La vivienda ha sido en la última década nuestra principal fuente de riqueza y la más generalizada entre toda la población. Como ha sido la base sobre la que se ha sustentado el entramado financiero de la mitad de las entidades financieras: las cajas de ahorros. Pero la fuerte devaluación de los activos inmobiliarios y el fuerte incremento de la morosidad les ha provocado la merma de sus beneficios y falta de capital o recursos propios y, en consecuencia, la mayor parte de las cajas de ahorros -con la excepción de La Caixa-, se han visto abocadas a fusiones precipitadas y no consolidadas todavía.
La otra mitad, los bancos, se han visto afectados por esta pérdida de valor de la vivienda en la medida que, junto a la morosidad, ha mermado sus resultados al tiempo que ha crecido sobremanera su stock de viviendas en cartera.
En estos dos últimos años, los particulares hemos visto cómo ha descendido la valoración de nuestro patrimonio inmobiliario y en ocasiones el mobiliario si estaba soportado en renta variable. La vivienda era para los particulares un bien de uso y de inversión y, fruto de su intensa sobrevaloración, un bien de especulación que nos llevó a creernos acaudalados y a comportarnos como nuevos ricos y prodigar nuestro consumo, aun a costa de endeudarnos o sobreutilizar las tarjetas de crédito.
Cualquiera podía comprar una vivienda porque en pocos meses superaba el valor pagado, los créditos para comprarla eran muy suculentos -hasta el 110% de su valor para atender también los gastos e impuestos de adquisición-, sin importar que entre 2006 y 2008 los tipos de interés estuvieron en tasas alrededor del 5%. Solo a partir de los primeros síntomas de incremento de la morosidad y bajada de la valoración de las viviendas, éstos bajaron acompasados a los descensos del euríbor. Incluso en los casos en que por pérdida del empleo, disminución de los ingresos o rentas no se podía hacer frente a la hipoteca, la vivienda se podía vender con facilidad, cancelar la hipoteca y todavía quedaba capital disponible. Aunque fuésemos alguno de los ninjas (ni ingresos, ni trabajo, ni activos) que popularizó Leopoldo Abadía.
Pero ahora el escenario ha cambiado. Según el Servicio de Estudios del BBVA:
l El parque de vivienda nueva terminada y desocupada estará este final de año en el millón, para situarse por debajo de las 800.000 al término de 2011 y en algo más de medio millón en 2012, con lo que se recuperará el nivel de stock existente en 2004.
l A finales de 2007 la vivienda marcó su precio máximo, el doble de lo que valía 10 años antes, y la tendencia decreciente registrada desde entonces se mantendrá con un 12% en este 2010 y continuará a lo largo de 2011. Se prevé que el ciclo bajista del sector inmobiliario residencial habrá acabado en 2012 tras cuatro años de ajuste del precio de la vivienda, en los que se acumulará una rebaja total del 30%.
l En el 2011 se prevén subidas graduales de los tipos de interés, como continuación a estos últimos 12 meses en que el euríbor ha pasado del 1,22 al 1,50.
Con este panorama en el horizonte cercano no parece que la vivienda vuelva a ser nuestro principal valor de especulación y tan solo será para nosotros bien de uso, en la medida que la utilizamos para vivir o de segunda residencia y, por consiguiente, su valoración no afecta a nuestra riqueza ni a nuestra economía. Siempre que el nivel de ingresos y rentas se mantenga en los niveles actuales. También seguirá siendo bien de inversión en la medida que se pueda tener en alquiler y facilite con ello una rentabilidad equiparable a los depósitos bancarios a plazo o los activos de renta fija.
En consecuencia, los demandantes de vivienda que la necesiten como usuarios deben aproximarse a ella bajo estos parámetros y decidir entre comprar o alquilar de una manera racional, valorando los costes de una y otra opción y la capacidad para afrontarlos. La decisión debe ser meditada y, lo que es más importante, tomada sin prisas, pues la vivienda no está a punto de reiniciar su remontada y disparar su valor sino que va a esperarlos pacientemente.
Pero tanto los poseedores de una vivienda como los nuevos adquirentes podemos tener una certeza: en este inmediato futuro, la vivienda ya no será un activo de especulación que nos haga virtualmente ricos o nos salve de nuestros excesos consumistas. Será un simple bien de inversión o de uso que valdrá por lo que rinde o por lo que sirve, no por lo que se puede revaluar en corto plazo.
Félix Serrano Alda. Economista y asesor financiero
13.12.10
Temps d’esperança.
L’aprovació del Pla de Sanejament es un primer pas per intentar solucionar els problemes econòmics de l’Ajuntament de Pallejà. Amb aquesta aprovació, apaguem l’incendiï generat de la mala gestió i el malbaratament dels recursos, ara toca reconstruir un futur viable i respectuós amb les veïnes i veïns de Pallejà.
El Grup Municipal Socialista ha donat suport per responsabilitat a un pla que hem aconseguit millorar amb les nostres aportacions, evitant així el col·lapse econòmic de Pallejà, que potser alguns sapastres haurien volgut.
Estar a l’oposició no es fer mal al poble per interès electoral, alguns que abans pagaven factures i signaven despeses sense mirar res de res, ara no estan d’acord ni de que surti el sol cada matí.
Una autentica vergonya, les mentides, insults i amenaces els tornaran al cau del que no tindrien d’haver sortit mai, llàstima el mal que aquesta legislatura de “pactes de la fam” han fet a Pallejà. Per aquesta raó, el PSC aporta estabilitat i serietat i mira per Pallejà i te la millor proposta de futur el poble.
Responsabilitat en la gestió, amb il·lusió construirem un poble amb més oportunitats de treball, amb més atenció per els que la necessiten i del que totes i tots ens sentirem orgullosos, fem un Pallejà millor.
Defensarem la convivència, el respecte i la justícia. Una Pallejà més net, més segur, més respectuós, el Pallejà que totes i tots desitgem. Amb respecte, pro també amb decisió, amb el PSC.
1.12.10
Seriedad y responsabilidad ante el Plan de Saneamiento.
Posicionamiento de Grupo Municipal Socialista ante la aprobación del Pa de Sanejament de l’Ajuntament de Pallejà y la falta de responsabilidad y de vergüenza de alguna formación política.
Que cuando gobierna crea el problema y en la oposición culpa a los demás de lo ellos han estado haciendo. La mentira les sirvió para llegar al poder, pero no para mantenerse, fueron expulsados por sus propios socios de gobierno, para vergüenza de todos.
24.11.10
I desprès d’Irlanda?
I desprès d’Irlanda que diran els partits com PP i CIU que defensaven les politiques neoliberals que aplicava Irlanda?
I desprès d’Irlanda que diran Más i Rajoy en les seves propostes de baixar els impostos a les grans empreses i reduir la despesa publica?
Potser els ciutadans tenim poca memòria, pro fa uns dies, les propostes de Convergència i Unió, posaven com exemple la política Irlandesa. Un país on el impost de societats pràcticament no existia, provocava que força empreses multinacionals fixessin la seva seu al seu territori, a la recerca d’excepcions fiscal. Un sector financer mancat de regulació, on les teories que durant molts anys hem sentit dels partits de la dreta del nostre país, “el mercat regula, no cal que l’estat intervingui”
Vosaltres creui que la dreta, amb aquestes propostes neoliberals i retrogrades ens treure de la crisi? Evidentment no, el que farà es que la crisi immobiliària i financera que les seves politiques de tants anys han generat les paguin els de sempre, els treballadors i les treballadores, els pensionistes i la gent més dèbil de la nostre societat.
La pena es pensar que aquestes mateixes persones més febles davant de l’avarícia dels especuladors, siguin els que li donin el poder a la dreta, als que retallaran els seus drets, les seves pensions i la societat del benestar que hem trigat tants anys i esforços en construir. No pot ser que aquesta crisi provocada per les politiques dels partits de dretes, la paguin les esquerres i de retruc totes les treballadores i treballadors del nostre país.
Pensem be abans de votar i valorem que lluita contra la crisi intentant afectar el mínim possible a les classe més febles i qui planteja retalls d’impostos i de serveis com Irlanda, com CIU i el PP.
17.11.10
Com sabem que som intel•ligents?
Un cop més em trobo davant d’un ordinador escrivint un article del PSC per aquest butlletí municipal, L’Adroc. Un cop més, intentant comunicar missatges interessants en els 1.400 espais autoritzats.
No dubto de la seva utilitat informativa, però seria igualment útil amb menys fotografies a color o amb un paper de més baixa qualitat, i evidentment seria més barat. Aquests diners els podríem utilitzar pel que veritablement és necessari: serveis a les persones, més neteja, algun policia més, i tantes i tantes coses que necessita Pallejà i les seves veïnes i veïns.
Penseu que amb el que costa aquest butlletí, pagaríem el sou d’un Policia Local diversos mesos. Em disgusta que davant d’una situació econòmica tan preocupant, CIU no sigui capaç d’entendre que és del tot necessari canviar la manera de gestionar l’Ajuntament.
Que aquest desordre i la improvisació dels darrers anys, ens han portat a la situació actual. I aquesta irresponsable manera de gestionar, no solucionarà cap dels problemes, en tot cas els farà més i més seriosos encara.
Els models antics no serveixen, són la raó de tots el mals actuals. Estic llegint un article d’Eduard Punset que fa una pregunta molt interessant. Com sabem que som intel·ligents? I respon: Es mesura per la nostra capacitat de canviar d’opinió i de preveure el que passarà. Habilitats imprescindibles per sobreviure. Per quina raó no fan l’exercici?
2.11.10
Dejemos de jugar a la ruleta rusa con nuestro país.
En política, no encuentro nada más triste que un trabajador votando a la derecha. No puedo entender que personas que usamos los servicios públicos, escuelas públicas, sanidad pública, transportes públicos, pensemos que la derecha no solo mantendrá, sino que mejorará estos servicios públicos esenciales para el día a día de las trabajadoras y los trabajadores.
Estamos hablando del mismo ciudadano que cuando un avión llega tarde, culpa al gobierno y del mismo ciudadano, que se queja de que el gobierno no hace nada con telefónica o el precio de la gasolina. Este ciudadano que no recuerda que durante el gobierno de Aznar, todas estas grandes empresas públicas se privatizaron y cayeron en manos de los amigos del régimen.
No hay nada más triste que el trabajador que culpa de sus dificultades a los únicos que están intentando mantener el estado actual en una oleada de neoliberalismo aplastante, que a tomado el poder económico, el poder de los medios de comunicación de masas y esta secuestrando la información veraz.
La derecha representada por Partido Popular y Convergencia i Unió, no defenderá el transporte público, no defenderá las escuelas públicas, no defenderá la sanidad pública, no defenderá las pensiones, no defenderá a los parados.
En 24 años de gobierno Pujol-Mas, no construyeron ningún gran hospital, ni carreteras, ni9 líneas de metro, ni ninguna gran infraestructura. Solo discurso vacío de contenido, nacionalismos de fin de semana, porque durante la semana pactaban con Aznar.
Antes de votar, pensemos muy seriamente lo que nos estamos jugando y no permitamos que la mentira y el odio no engañen. El PSC es el único partido que defenderá nuestros intereses, los de los trabajadores, los de nuestros mayores, los de nuestros hijos. Con sus virtudes y sus defectos, pero el único. Dejémonos de jugar a la ruleta rusa con nuestro país y optemos por el trabajo y la solidaridad.
15.10.10
Preguntas dirigidas a algunos jóvenes. ¿Hasta qué edad?
Que no se enfade nadie, pero normalmente intentamos convencer a los jóvenes de la importancia de participar en la política, de implicarse, de opinar y evidentemente de votar.
Imagino que llevados por la distancia entre nuestras generaciones, el mensaje llega con cierta dificultad y parece que nuestros jóvenes, de manera bastante importante, no participan en la vida política y que una gran parte de los abstencionistas en los comicios electorales, son los jóvenes.
A mí, como persona mayor, ya tengo 48 años, no pretendo enseñar nada a nadie, ni mucho menos convencer de los derechos y obligaciones que como ciudadanas y ciudadanos tenemos, Nada más lejos de mi intención.
Una vez dicho esto, me gustaría plantear a estas jóvenes y a estos jóvenes, que dicen que pasan de la política, unas cuestiones muy sencillas.
¿Hasta qué edad permitisteis que vuestros padres escogiesen vuestra ropa interior?
¿Hasta qué edad permitisteis que vuestros padres os hiciesen la cama?
¿Hasta qué edad permitisteis que vuestros padres decidiesen a qué hora podéis llegar a casa?
O lo que en este caso me ocupa, ¿Hasta qué edad permitiréis que vuestros padres decidan por vosotros quien tiene que ser vuestro Presidente de la Generalitat?
"El peor analfabeto es el analfabeto político. No oye, no habla, no participa de los acontecimientos políticos. No sabe que el costo de la vida, el precio de los garbanzos, del pan, de la harina, del vestido, del zapato y de los remedios, dependen de las decisiones políticas.
El analfabeto político es tan burro que se enorgullece y ensancha el pecho diciendo que odia la política. No sabe que de su ignorancia política nace la prostituta, el menor abandonado y el peor de todos los bandidos que es el político corrupto, mequetrefe y lacayo de las empresas nacionales y multinacionales".
El futuro es vuestro, vosotras y vosotros decidís con vuestro voto, como queréis que sea, tomad ya vuestras propias decisiones.
3.10.10
Un gran reconeixement a Pallejà.
El Partit dels Socialistes de Catalunya aprova les seves llistes electorals per les properes Eleccions al Parlament de Catalunya del proper 28 de novembre de 2010.
En aquestes llistes s’han inclòs dos militants de l’Agrupació del PSC de Pallejà, la companya Eva Granados i el company Francesc Garcia. Aquest fet, demostra un gran reconeixement per part del partit i ens fa sentir orgullosos del treball realitzat per el conjunt de veïnes i veïns de Pallejà.
Evidentment el meu objectiu principal serà guanyar les eleccions a l’Ajuntament de Pallejà, no obstant estic convençut que aquest novembre tindrem la possibilitat de demostrar el nostre suport al partit socialista.
Es evident que en una situació de crisis com l’actual, alguns ciutadans poden tenir el sentiment de fer responsable a l’equip de govern, no obstant això, per Pallejà, la gestió realitzada per la Generalitat de Catalunya ha estat extraordinària, en aquests darrers anys, hem sigut el municipi del Baix Llobregat més beneficiat per obres com el soterrament dels ferrocarrils i molt altres projecte finançats per la Generalitat, la Diputació o l’Estat.
La companya Eva Granados, com diputada al Parlament de Catalunya, seguirà defensant els interessos de tots i especialment de les veïnes i veïns de Pallejà i jo, si hem doneu la confiança com el vostre alcalde el proper més de maig de 2011, seguiré com sempre a la vostre disposició i com el vostre alcalde treballarem per fer d’aquest municipi, el que veritablement volem tots, un municipi millor.
22.9.10
La crisis según Helmut Schmidt.
El viejo ex canciller socialdemócrata, arremete a sus 91 años contra banqueros y políticos, y reivindica el eje franco alemán.
Con la edad el pelo se cae, y eso es lo que le pasa al ex Canciller alemán Helmut Schmidt. No es que sea calvo, pero se le han caído casi todos los pelos de la lengua: a sus 91 años dice lo que piensa y lo que quiere, algo que los políticos en activo no pueden permitirse. Por eso es una de las personas con mayor autoridad moral de Alemania. La gente le escucha con atención y los políticos le temen.
La crisis debería haber comportado consecuencias penales para algunos, en especial los banqueros, dice Schmidt, algo sordo, fumador compulsivo y con una cabeza bien engrasada, en una conversación con Rüdiger Grube, Presidente de la Deutsche Bahn (DB) los ferrocarriles alemanes.
"Ladrones y estafadores los ha habido siempre", dice Schmidt. "Una vez dividí a la humanidad en tres grupos", explica. "El primero es el de la gente normal, como usted y como yo, que robamos alguna manzana de niños y que más tarde hasta nos metimos en el bolsillo alguna tableta de chocolate en el supermercado. El segundo grupo es el de la gente con una predisposición criminal. El tercero son los banqueros de inversión..., puede publicar eso, no se preocupe", le dice el viejo ex canciller al sorprendido Presidente de los ferrocarriles.
Grube es de Hamburgo, como Schmidt, pero ni siquiera su condición de paisano le libra de una reprimenda: "los trenes deberían ser más puntuales", "no importa tardar doce o quince minutos más en el trayecto, en cambio la puntualidad...", dice, apuntando un claro problema de la excelente red nacional alemana, que no acaba de solucionar el defecto que la aleja aun mucho de las virtudes de la red ferroviaria japonesa o suiza. Publicada en la revista de los ferrocarriles "Mobil", gran parte de la entrevista está dedicada a la crisis y su génesis.
"En los años noventa, la clase política de los países industriales de Occidente, incluyendo a Japón, amplió a la ligera la libertad de acción de los administradores de la banca y de las finanzas, en lugar de restringirla. Fue un error garrafal. Los políticos tienen la culpa y los administradores de los bancos tienen una culpa considerable, seguramente merecedora de sanción penal, pero en cualquier caso una gran culpa moral. Si hablamos de la economía real, su culpa es menor, y, en cualquier caso mucho menor que la de los políticos y de Wall Street".
Para salir de la crisis es imperativa una "acción concertada de un número suficiente de países y gobiernos" que trabajen en la misma dirección. Algo se ha hecho, dice el viejo político socialdemócrata, por ejemplo antes se celebraban cumbres de siete países, y ahora son veinte. "Los políticos han reconocido el principio", dice, pero, por desgracia "ningún país ha extraído consecuencias legislativas de la conducta de los bancos de inversión americanos". Las medidas que la Canciller Ángela Merkel ha adoptado en Alemania prohibiendo el comercio de determinados valores no tienen resultado, porque "lo que se prohíbe en Alemania, puede realizarse en Londres o Chipre". "Un país solo no puede hacer gran cosa", sentencia.
Schmidt desconfía de las encuestas de opinión, "son instantáneas sin valor", dice, y se fía poco de los medios de comunicación, sólo preocupados por sus índices de audiencia y su publicidad, lo importante para los políticos es predicar con el ejemplo, "ser ejemplo y modelo". Solo así se genera confianza, afirma Schmidt, que vive en la misma casa de Hamburgo sin haberse enriquecido tras su paso por la política, como otros ex cancilleres alemanes.
Respecto a Europa, su consistencia depende del eje franco-alemán, un "artificio" cuyo fundador fue De Gaulle, y en menor medida, Adenauer. Luego hubo un segundo periodo, el de Giscard y Schmidt, y un tercero con Kohl y Mitterrand, y ahí se acabó todo. Por su situación geopolítica, ese artificio es particularmente vital para Alemania, dice Schmidt. "Si la integración europea llegara a fracasar algún día, deberíamos preocuparnos muy seriamente", dice.
Rafael Poch. Corresponsal en Berlín. Publicado en La Vanguardia el 22/09/2010.
16.9.10
Emociones y sentimientos.
Algunas veces dentro de la ficción podemos descubrir ciertas emociones. Dedicarle unos minutos para escuchar el decurso de Chaplin en el Gran Dictador y luego me decís que os ha parecido.
14.9.10
Preguem respecte per el treball de les persones.
També desgraciadament hem de comentar la preocupació del personal municipal per els rumors d'acomiadaments i el tancament de l'escola d'adults, l'espai de tarda de la Garralda, l'escola de música i altres.
Una demostració més de la gestió insostenible d'aquest ajuntament, que deteriora el nostre poble de manera evident. Tants anys de politiques de pa i circ, han fet que Pallejà perdi parts dels serveis i altres es deteriorin.
El Partit dels Socialistes de Catalunya a Pallejà, te el projecte que Pallejà necessita, te les dones i els homes que treballaran amb honestedat, esforç i transparència.
I vosaltres, veïnes i veïns de Pallejà teniu la solució, el proper diumenge 22 de maig de 2011 amb el vostre vot, fareu possible el canvi que Pallejà necessita. Confieu com nosaltres en que un Pallejà millor es possible.
3.9.10
Y uno aprende... de Jose Luis Borges.
Después de un tiempo,
uno aprende la sutil diferencia
entre sostener una mano
y encadenar un alma,
y uno aprende que el amor
no significa acostarse
y una compañía no significa seguridad.
Y uno empieza a aprender
que los besos no son contratos
y los regalos no son promesas.
Y uno empieza a aceptar sus derrotas
con la cabeza alta y los ojos abiertos
y uno aprende a construir
todos sus caminos en el hoy,
porque el terreno de mañana
es demasiado inseguro para planes...
y los futuros tienen una forma
de caerse en la mitad.
Y después de un tiempo
uno aprende que si es demasiado,
hasta el calorcito del sol quema,
así que uno planta su propio jardín
y decora su propia alma,
en lugar de esperar
a que alguien le traiga flores.
Y uno aprende que realmente puede aguantar,
que uno realmente es fuerte,
que uno realmente vale,
y uno aprende y aprende...
7.7.10
GREU ATAC A L’AGRUPACIÓ DEL PSC A PALLEJÀ
El mateix vàndal impresentable, que embruta el mobiliari urbà i les parets de Pallejà, ara s’atreveix a malmetre la façana de l’Agrupació del Partit dels Socialistes de Catalunya a Pallejà.
Aquest individu, desgraciadament, forma part del deteriorat paisatge urbà de Pallejà i amb la tolerància d’alguna associació i la tebiesa d’alguna formació política, va fent la viu viu, mentre les veïnes i veïns de Pallejà es fan càrrec del que aquest intolerant embruta.
En aquest cas evidentment no, els que ens farem càrrec dels danys serem un grup concret de veïnes i veïns de Pallejà, que dia a dia treballem per fer d’aquest un municipi millor, compatibilitzant les nostres feines particular i treien hores a la família i als amics.
Comportament com aquest, que desgraciadament segueixen proliferant a Pallejà, ens reafirmen en la convicció de que tenim moltes coses per fer i que Pallejà necessita un canvi.
22.6.10
21.5.10
Una historia de asnos y de listos.
Hoy un amigo me ha transmitido un correo electrónico con una explicación similar a la que el otro día planteábamos y he pensado que podría ser interesante compartir esta reflexión públicamente. Evidentemente esta es una sencilla explicación, que pretende poner un sencillo ejemplo de lo que ha pasado con esta crisis económica. Lo explicaré como si fuese un cuento.
Un día llego una persona al pueblo, esta persona muy bien vestida, amable, cordial, lo que se dice una persona confiable, les planteo un negocio a todos los habitantes del pueblo.
Les dijo: Ofrezco 100 Euros por cada asno que me podáis vender, sea joven viejo, trabajador u obstinado. Os pagare 100 Euros en dinero contante y sonante.
Algunos vecinos decidieron vender sus asnos a este forastero, dando por buena su oferta y creyendo que en el fondo, este forastero tan bien vestido y tan simpático, era un poco tonto.
La semana siguiente, el forastero volvió al pueblo y les planteo otra oferta por todos los asnos que quisiesen vender, pero esta vez a 200 Euros. La vecinas y vecinos del pueblo, corrieron a buscar sus asnos, esta vez los que no habían vendido, se sintieron los más listos del pueblo y siguieron pensando, que este forastero, verdaderamente era tonto, porque si los asnos no valían 100 Euros, mucho menos 200.
Pero al fin y al cabo, esto no les preocupaba a las vecinas y vecinos del pueblo, dado que aunque posiblemente, en algún sitio, alguien pagaría las consecuencias de esta actuación irresponsable de este tipo tan bien vestido, tan simpático y tan confiable, pero evidentemente, tan rematadamente tonto, a esas personas, ellos no las conocían. Es evidente que a este precio compró prácticamente todos los asnos del pueblo.
A la semana siguiente, este hombre volvió al pueblo y ante el estupor de todas las vecinas y vecinos pregonó. Compro cualquier asno a 300 Euros. La locura se apodero del pueblo, los pocos asnos que quedaban cambiaron de propietario rápidamente y las vecinas y vecinos del pueblo se felicitaban entre ellos por la suerte que tenían y la fortuna que estaban generando con toda esta operación de los asnos y la locura del forastero elegante.
Al comprar el último asno, el forastero les planteo a las vecinas y vecinos del pueblo, algo que les llenó de estupor.
Les dijo: Regresare en tres semanas y pagaré 500 Euros por tantos asnos como tengáis para venderme.
Al día siguiente apareció un comerciante con un gran rebaño de asnos, era evidente que esta persona no sabía que el hombre elegante buscaba asnos y los pagaba muy bien. Este comerciante aunque caros, tenía muchos asnos, posiblemente tantos como las vecinas y vecinos del pueblo tenían antes de que el hombre elegante y bastante tonto decidiera hacerlos ricos.
A 400 Euros, le compraron todos los asnos, los que tenían ahorros los utilizaros sin dudar y los que tenían que endeudarse, lo hicieron, con la evidente seguridad de que el hombre elegante, aparecería pronto para pagar, como en las otras ocasiones, un precio excesivo por unos asnos que en la realidad, no valían más de 40 Euros cada unos de ellos.
Pasaros los días y las semanas y el hombre elegante, no apareció, nunca más regresó al pueblo y las vecinas y vecinos esperaron con sus asnos, empezaron a tener problemas para pagar sus deudas, algunos pidieron más créditos para soportar los intereses del prestamo pedido para pagar un asno a 400 Euros, cuando todos eran consientes de que ese asno no valía más de 40.
¿Queréis que continúe?
Imagino que a estas alturas, tenéis claro que el señor elegante, el comerciante de asnos y los prestamistas, forman parte del mismo negocio.
30.3.10
21.3.10
17.3.10
Pujar l'IVA.
Per això la posició anti pujada de l'IVA té assegurat un fort predicament. Li diu a la gent el que vol sentir. Però és el que li ha de dir? Sincerament, crec que no. Se sap que la pujada de l'IVA comportarà un increment dels preus. No hi ha tanta certesa, però sí una més que raonable expectativa, que pugui suposar una frenada momentània en la recuperació del consum intern. Per això des del punt de vista econòmic, social i polític aquesta mesura no és ni fàcil ni neutra.
Aleshores, perquè el Govern va incorporar en els pressupostos la modificació del IVA a partir de juliol? Per contenir el dèficit públic i perquè calcula que en aquell moment ja estarem creixent.
Per acabar d’entendre-ho cal recordar que:
· la modificació comportarà la puja en un 2% del tipus general (del 16 al 18 %) i en un 1% del tipus reduït (del 7 al 8 %), aquell que grava per exemple l’habitatge i l’hostaleria. També, cal deixar constància que aquesta modificació no afecta al tipus súper-reduït (del 4 %), que s’aplica als productes bàsics o de primera necessitat
· i que aquesta és una mesura que forma part d’un pla d'austeritat, que busca reduir el dèficit. Tot retallant despeses (50.000 m€ en tres anys) i incrementant ingressos. Amb aquest pla es vol aconseguir tornar l’any 2013 a la situació de dèficit públic (diferencia entre ingressos i despeses) permesa en la zona euro del 3%, com a màxim.
Avui el nostre dèficit públic esta situat en el 11%. No es que ens hagin tornat “manirrotos” com diuen alguns especuladors i aireja de forma irresponsable i exagerada els dirigents del PP, sinó que és el resultat la intervenció pública para evitar les nefastes conseqüències de la crisi. El governs de forma conjunta i coordinada (reunió del G-20) van acordar desenvolupar politiques públiques adreçades a: evitar el col·lapse financer; incentivar l’activitat econòmica; i desenvolupar els mecanismes de protecció social. Es tractava de evitar que la paralització dels sector privat, excessivament endeutat i recelós de si mateix, conduís al col·lapse financer i després a la depressió mundial. I això es va fer intervenint econòmicament en el mercats.
S’havia de fer i és va fer. El que resulta insultant és el fet que aquells que amb la seva cobdícia i irresponsabilitat van generar el problema siguin ara els que vulguin donar lliçons d’allò que s’ha de fer i defensant propostes regressives per a la majoria dels afectats.
Que s’hagués de fer, en el moment més crític, no vol dir que s’hagi de mantenir, ni tampoc que l’Estat s’hagi de retirar ja. En això, com em moltes altres coses, convé fer les coses amb mesura i equilibri.
Convé anar desacoblant l’economia del sobreesforç que, hores d’ara, estan suportant les finances públiques, perquè aquesta opció no és sostenible ni convenient de forma permanent. Ara bé cal fer-ho sense posar en perill el procés de sortida de crisi. De res serviria complir amb l’ortodòxia liberal econòmica, si això comporta una nova recaiguda en la crisi que l’aplicació de les seves tesis ha produït.
Per contra, mantenir el mateix ritme de dèficit anual, seria negatiu. D’una banda perquè tot i que ara no estem massa endeutats, acabaríem endeutant-nos en excés, transferint a les generacions futures el problema actual i d’una altre per la desconfiança que es generaria sobre la solvència futura de l’economia espanyola per fer front al pagament del seu deute provocaria que ja ara tinguessin que pagar més interessos pels diners amb els que ens estem finançant.
Destinar més diner a pagar interessos, significa tenir menys recursos per desenvolupar politiques anti crisi, de foment econòmic i de protecció social i en conseqüència alentir la sortida.
El pla d’austeritat presentant a la Unió Europea, cerca guardar aquest complicat equilibri. I dintre d’ell la modificació del IVA és un esforç plantejat per mantenir la credibilitat de l’economia espanyola i no encarir el nostre accés al crèdit internacional, necessari per finançar un ajust socialment menys dur.
Els opositors a la modificació de l’IVA haurien de explicar com volen resoldre aquest “sodoku”. És cert que tothom no s’oposa a les pujades per les mateixes raons. Com a mínim hi ha dues visions diferents. Des de les posicions més a la esquerra del Govern (IU-ICV, ERC) s’argumenta que aquesta actuació empobreix als febles, des de les posicions més a la dreta del govern (PP i CiU) que si l'Estat gestiona més recursos hi ha menys diner circulant per fer negocis.
En tot cas, convindria que, a més a més d’oposar-se, també fessin propostes constructives i equilibrades, per incrementar els ingressos en quantitats rellevants i determinar quines despeses s’han de reduir o contenir, perquè si es seguissin las seves propostes tindríem o més endeutament o més retalls socials i duresa en l'ajust.
Per això si, de veritat, es busca un pacte contra la crisi, no s'ha de fer electoralisme amb la no pujada de l'IVA ni plantejar com a qüestió no assumible sota cap concepte, com fan la dreta espanyola i catalana.
14.3.10
4.3.10
28.2.10
22.2.10
10.2.10
Menys propaganda i més treballar.
Entenem que aquest espai ha de servir per tractar qüestions d’interès per a Pallejà, i que el cost d’aquesta publicació ens obliga a tractar qüestions d’interès pel municipi ; no obstant, algun grup municipal utilitza aquest mitjà de comunicació pagat amb diners de tots per fer publicitat “Calçotades” i actes de “partit”.
No té ara Pallejà cap altra qüestió d’interès? No està l’Ajuntament en fallida econòmica i el seu govern en minoria? On és el Pressupost pel 2010? Estem a febrer i encara no s’ha presentat ni tant sols un esborrany. No diuen que per gastar, primer has de conèixer de què disposes? Sembla que a Pallejà no és així. En un moment que l’ajuntament no paga les factures i redueix qualsevol aportació a qüestions necessàries pel municipi, l’alcalde es dedica tant sols a la seva propaganda.
No tindrem diners per ajudar a una entitat, o donar el suport merescut als quarantins, però si que troben per crear un nou espai a la Web municipal per l’alcalde. Aquesta revista, es converteix en un “NODO” al servei de la propaganda electoral , això és fer un mal ús dels diners de les veïnes i veïns de Pallejà.
Per això hem d’exigir menys propaganda i més treball, menys fotografies i més cercar solucions pels problemes que ells mateixos han generat. I, si no saben trobar una solució, que tornin a casa i deixin que persones amb més coneixement i voluntat de millorar les coses facin de Pallejà un municipi millor.